قوانین تصادف با عابر پیاده؛ چه زمان عابر پیاده مقصره؟ "

همه ما شاید وقتی می شنوین ماشین و عابرپیاده ای با هم تصادف کردن، حق رو به عابرپیاده میدیم و راننده ی ماشین رو تنها مقصر این حادثه میدونیم. اما قانون ما تحت شرایطی حق رو به راننده هم می ده.

اگه عابری از معابر غیرمجاز عبور کنه و حادثه ای پیش آید کارشناسان بخش تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی سهم تقصیر رو واسه عابر هم دید می کنن. اونا مواردی مثل مسکونی یا غیرمسکونی بودن، بزرگراه یا معبر اصلی، فرعی یا کوچه بودن یا امکان عبور واسه عابر، وجود چراغ و علائم راهنمایی و رانندگی و بقیه موارد موجود در محل رو بررسی می کنن.

سهم تقصیر عابر می تونه حتی در بعضی موارد به ١٠٠٪ هم برسه و راننده هیچ گونه جرمی انجام دهنده نشده باشه. مثلا عابری با خودرویی تصادف کرده اما چون چراغ واسه راننده سبز بوده و عابر حق عبور نداشتهه، با توجه بقیه ی موارد، سهم تقصیر عابر ۱۰۰٪ اشاره شده.

وظایف عابر پیاده طبق آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی

برابر آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی؛ پیادگان موظفند که:

  • در محلایی که پیاده رو هست از سطح سواره رو استفاده نکنن.
  • در محلایی که پیاده رو وجود نداره یا در صورت وجود به دلایلی غیرقابل تردد باشه باید از منتهی الیه طرف چپ سواره رو و عکس جهت حرکت وسایل نقلیه عبور کنه.
  • واسه گذشتن از عرض راه، تنها از گذرگاهای پیاده، پلای هوایی و گذرگاهای زیرزمینیِ مجاز عبور کنه.
  • از دویدن، پریدن و ورود یهویی به سطح سواره رو خودداری کرده و مراقب حرکت وسایل نقلیه باشن.
  • از حصار آزادراها نگذرند و در بزرگراها و خیابونا از لابلای درختان و گل بوتهای حاشیه و میونه ی راه عبور نکنن.
  • در تقاطعا با روشن شدن چراغ سبز مقابل خود (چراغ عابر) حرکت کنه و هنگامی که چراغ عابر قرمز بود عبور نکنن.
  • از مشکلات و خط کشی خطوط ویژه، سواره رو خیابونا و میدونا عبور نکنن.
  • در بزرگراها و خیابونای اصلی، از خارج از گذرگاهای تعیین شده عبور نکنن.
  • در سواره رو خیابون واسه سوار شدن به وسیله نقلیه و صحبت کردن یا خرید و فروش با راننده یا سرنشینان وسایل نقلیه، توقف نکنن.

وظایف عابر پیاده طبق قانون مجازات اسلامی

در مواردی که عبور عابر پیاده ممنوعه، اگه عبور کنه و راننده ای که با سرعت مجاز و مطمئنه در حرکت بوده و وسیله نقلیه هم مشکل فنی نداشته باشه و قادر به کنترل نباشه و با عابر برخورد کرده و باعث فوت یا مصدوم شدن اون شه، راننده ضامن دیه و ضرر وارده نیس.

INLINE  پنج شرط اصلی و مهم مدیریت

و همین طور: هر بعضی وقتا شخصی در محلایی که توقف در اونا مجاز نیس، توقف کنه یا شی یا حیوانی رو در مثل این محلا مستقر سازه یا چیز لغزنده ای در اون بذاره و دیگری بی توجه به اونا در اثر برخورد یا لغزش مصدوم شه یا فوت کنه یا ضرر پولی ببینه، شخص متوقف یا کسی که اون شی یا حیوان رو مستقر کرده یا راه رو لغزنده کرده ضامن دیه و بقیه خساراته. مگه اونکه عابر با وسعت راه و محل، عمدا با اون برخورد کنه که در این صورت نه فقط ضرر به اون تعلق نمی گیره بلکه مسئول ضرر وارده هم می شه.

در صورتی که عابران به تکلیف نامبرده عمل نکنن و در صورت تصادف با وسیله نقلیه راننده به شرط اینکه کلیه ی مقررات رو رعایت کرده باشه و قادر به کنترل وسیله نقلیه و جلوگیری از تصادف یا ایجاد ضرر مادی و بدنی نباشه مسئولیتی نداره. نبود مسئولیت راننده مانع از استفاده ی مصدوم یا وارث متوفی از امتیازات بیمه نمی شه.

وظایف عابر پیاده در قانون رسیدگی به تخلفات اداری

در راه هایی که واسه عبور عابران پیاده علائم، لوازم و مسیرهای ویژه اختصاص داده شده عابران وظیفه دارن هنگام عبور از عرض یا طول سواره رو با توجه به علائم راهنمایی و رانندگی منصوبه در محل از نقاط خط کشی شده، گذرگاهای غیرهمسطح و مسیرهای ویژه استفاده کنن. هروقت عابران به تکلیف نامبرده عمل نکنن، درصورت تصادف با وسیله نقلیه، راننده به شرط این که مقررات رو رعایت کرده باشه و قادر به کنترل وسیله نقلیه و جلوگیری از تصادف یا ایجاد ضرر مادی و بدنی نباشه مسئولیتی نداره.

مسئولیت نداشتن راننده، مانع استفاده مصدوم یا وراث متوفی از امتیازات بیمه نمی شه و شرکت بیمه با ارائه قرار منع تعقیب یا حکم بیزاری راننده مجبور به اجرای تعهدات موضوع بیمه نامه به مصدوم یا وراث متوفی هستش.

اگه وسیله نقلیه بیمه نباشه، دیه عابر از صندوق موضوع قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه ی موتوری زمینی در مقابل شخص سوم پذیرفته شده ۲۳ دی سال ۱۳۴۷ پرداخت می شه.

INLINE  عوامل موفقیت از دید برایان تریسی؛ ۹ دلیلی که شما رو به آرزوهایتان می رساند 

رانندگان هم موظفند درصورت عبور عابر پیاده از محلای تعیین شده، با فاصله ای که به وسیله خط کشی پشت راه ویژه مشخص می شه توقف کامل کنن وگرنه واسه اونا مبلغ دویست هزار ریال قبض جریمه صادر می شه.

قانون نحوه ی رسیدگی به تخلفات و اخذ جرایم رانندگی

در صورتی که عابر پیاده در عبور از سواره رو معابر و خیابونا جز از نقاطی که خط کشی شده و مخصوص عبور عابر پیادهه (محل مجاز) از محل دیگری (محلای غیرمجاز) عبور کنه متخلف شناخته می شه و مکلف به پرداخت جریمه ی مقرر در آیین نامه هست و در صورتی که در مثل این نقاط غیرمجاز وسیله نقلیه ی موتوری با عابر پیاده تصادف کنه راننده ی وسیله نقلیه در صورتی که کلیه ی مقررات راهنمایی و رانندگی رو رعایت کرده باشه مسئول شناخته نمی شه نبود مسئولیت راننده مانع استفاده ی شخص سوم از مقررات بیمه نمیشه. واسه اجرای مقررات این ماده ادارات مسئول امر عبور و مرور برحسب مورد (شهربانی، شهرداری، ژاندارمری) وظیفه دارن قبلا خیابون یا راه یا معبر مورد نظر رو از حیث پیاده رو و خط کشی و نصب چراغ و کلیه ی علائم لازم و ایمنی عابر پیاده و رانندگان وسیله نقلیه ی موتوری آماده و تأمین کنن.

آرای وحدت روش هم تا به حال با این موضوع همراه بودن.

مثالی از بررسی صحنه تصادف

طبق آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی سرعت مجاز در تقاطع، ۳۰ کیلومتر در ساعته، اگه راننده ای با سرعت غیرمجاز (که در بررسی کارشناسان، آثار به جا مونده در صحنه ی تصادف مثل خط ترمز یا شدت برخورد نشون دهنده ی سرعت غیر مجاز خودروست) با عابر پیاده ای برخورد کنه که با وجود قرمز بودن چراغ عابر، اقدام به عبور از عرض راه کرده، میشه هم عابر رو به دلیل عبور از چراغ قرمزِ مخصوص عابرین به میزان درصد تقصیر و هم راننده ی وسیله نقلیه رو به دلیل نبود رعایت سرعت مجاز مقصر دونست.

طبق اظهارات پلیس راهور تهران، تمهیداتی واسه جریمه ی عابران خطاکار هم در نظر گرفته شده اما تا الان عملی نشده.


دیدگاهتان را بنویسید