منابع مقاله درمورد توسعه اقتصادی

گ آمده است؛ «ارزش گمرکی کالای ورودی در همه موارد عبارت است از ارزش بهای خرید کالا در مبدأ، به اضافه هزینه بیمه و حمل ونقل(سیف) به اضافه سایر هزینه هایی که به آن کالا تا ورود به نخستین دفتر گمرکی تعلق می گیرد که از روی سیاهه خرید یا سایر اسناد تسلیمی صاحب کالا تعیین می شود و براساس برابری نرخ ارز اعلام شده توسط بانک مرکزی در روز اظهار است.» همچنین در تبصره این ماده قید شده است که در تعیین ارزش گمرکی، مواردی مثل حقوق مالکیت معنوی، هزینه های طراحی و مهندسی در سایر کشورها، ظروف و محفظه ها و … نیز باید اضافه شود. همچنین در ماده 16 نیز راجع به تعیین ارزش گمرکی کالاهای صادراتی چنین مضمونی به چشم می خورد. با این تفاوت که در آنجا قیمت فروش کالا برای صدور، ملاک محاسبه می باشد. به هرحال به نظر می رسد با وجود این دو ماده، قانونگذار نیازی به ارائه تعریف از حقوق گمرکی احساس نکرده است. در هرصورت حقوق گمرکی قابل وصول از مؤدیان را با توجه به جمع مواد 14 و 16 می‌توان به مأخذ قیمت خرید یا فروش کالا، هزینه بیمه، هزینه حمل و نقل و بطورکلی هزینه هایی که تا لحظه ورود یا خروج به کالا تعلق می گیرد، تعیین نمود. معیار تعیین ارزش گمرکی کالا بنابر یک عرف بین المللی فاکتورهای خرید یا فروش است.
گفتار دوم: سود بازرگانی

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

قانون امور گمرکی فعلی کشور ما، اشاره ای به سود بازرگانی و مفهوم آن در حقوق گمرکی نداشته است. تنها در بند (د) ماده 1 این مفهوم بعنوان بخشی از حقوق ورودی قلمداد شده است اما در بند (ب) ماده 2 قانون امور گمرکی 1350 آمده بود؛ «…سود بازرگانی وجهی است که براساس قانون انحصار تجارت خارجی، به موجب تصویب نامه هیئت وزیران برقرار می گردد.» لازم به ذکر است در ماده واحده قانون انحصار تجارت خارجی مصوب 1309 آمده است که؛ «از تاریخ تصویب این قانون، تجارت خارجی ایران در انحصار دولت بوده و حق وارد کردن و صادر کردن کلیه محصولات طبیعی و صنعتی و تعیین موقتی و یا دائمی میزان واردات و صادرات مزبور به دولت واگذار می شود و دولت می‌تواند تا تصمیم متمم این قانون، از ورود مال‌التجاره خارجی به خاک ایران جلوگیری نماید…. .» در عین حال در ماده 3 قانون متمم قانون انحصار تجارت خارجی مصوب 1309 و همچنین ماده 3 قانون اصلاح قانون انحصار تجارت خارجی مصوب 1311 آمده است که دولت می تواند جواز واردات برخی کالاها را طبق شرایط معین به اشخاص یا مؤسسات تجاری واگذار نماید. سود بازرگانی درواقع وجهی است که در ازاء واگذاری حق واردات کالاهای تجاری به بازرگانان از ایشان اخذ می شود و می توان آن را تمهیدی برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی دانست تا بدین طریق راه برای واردات بی رویه کالاهای خارجی بسته شود. البته نمی توان از این مسئله نیز براحتی گذشت که سود بازرگانی می تواند در کنار حقوق گمرکی یکی از درآمدهای مهم دولت باشد و از این جهت شاید هدف اصلی قانونگذار از وضع سود بازرگانی، درآمدزایی باشد. به هر جهت برخلاف حقوق گمرکی که میزان آن از طرف قانونگذار تعیین می شود،
میزان سود بازرگانی در خصوص هر یک از کالاها بطور جداگانه از طرف دولت تعیین خواهد شد و بدین ترتیب دولت با استفاده از این اختیار خود می تواند در هر مورد سیاستگذاری نماید و یا کاهش منابع درآمدی خود را در موارد لزوم از این طریق جبران نماید.
در هرصورت سود بازرگانی جنبه بین المللی ندارد و تنها در نظام گمرکی ایران یافت می شود و احتمالا دلیل آنکه در قانون امور گمرکی جدید نیز چندان به آن پرداخته نشده است همین امر بوده است. در ماده 1 این قانون آمده است؛ «مفاهیم اصطلاحات گمرکی بکار برده شده در این قانون طبق تعریفی است که از طرف شورای همکاری گمرکی بصورت مجموعه برای کشورهای عضو، منتشر
شده یا می‌شود… .» لذا از آنجا که سعی شده است اصطلاحات موجود در این قانون مطابق با تعاریف

شورای همکاری گمرکی ارائه شود، احتمالا به همین علت در قانون اخیرالتصویب اشاره ای به اصطلاح سود بازرگانی نشده است زیرا همانگونه که گفته شد تکلیف مؤدیان به پرداخت سود بازرگانی مختص ایران است و هرگز جنبه بین المللی ندارد. به هرحال برای شناخت بیشتر فلسفه و مفهوم «سود بازرگانی» بهتر است در اینجا به بررسی شباهت های این مفهوم با حقوق گمرکی در نظام گمرکی ایران پرداخته شود.
این دو مفهوم درکشور ما شباهت های زیادی دارند ازجمله اینکه هر دو مفهوم؛

نوعی مالیات غیر مستقیم به حساب می آیند
از درآمدهای عمومی دولت می باشند
فقط برای واردات قطعی وضع می شود. (این در صورتی است که اصطلاح حقوق گمرکی را تنها شامل کالاهای وارداتی بدانیم. در حالیکه در مباحث پیشین گفته شد که این اصطلاح شامل کالاهای صادراتی هم می شود).
از روی ارزش کالاها اخذ می شود.
گفتار سوم: عوارض گمرکی
در بند (د) ماده 2 قانون امور گمرکی 1350آمده بود؛ «عوارض دریافتی بوسیله گمرک، وجوهی است که وصول آن طبق مقررات به عهده گمرک واگذار می شود.» درواقع این قانون مجوز اخذ عوارض گمرکی از مؤدیان را به گمرک داده بود اما در عین حال تعریف روشنی نیز از عوارض گمرکی بیان نکرده بود. بطورکلی «عوارض مبلغی است که دولت یا سازمان های اداری محلی و یا مؤسسات عمومی به اجبار در قبال انجام خدمتی عمومی و بدون تناسب با قیمت آن از استفاده کنندگان ممتاز خدمت وصول می کنند… عوارض مانند مالیات توسط قانون برقرار و به اجبار وصول می شود و از این حیث به مالیات نزدیک است اما با آن تفاوت اساسی دارد زیرا مالیات در ازاء معادلی نیست درصورتیکه عوارض به مناسبت خدمات معینی دریافت می شوند از قبیل استفاده از بزرگراه.» بعلاوه محل مصرف عوارض برخلاف مالیات بایستی مشخص باشد و به همین دلیل پس از کلمه ی عوارض، نام سازمان یا مؤسسه ای که عوارض به سود آن دریافت می‌شود قید می گردد.
درهرحال عوارض گمرکی وجوهی است که متعلق به سایر سازمان ها است اما گمرک عهده دار وصول آن است. درواقع در قانون امور گمرکی مصوب 1350 گمرک تنها مأمور اخذ عوارضی بود که به این سازمان ابلاغ می شد. بنابراین بر کالاهای وارداتی، عوارضی مثل عوارض شهرداری، هلال احمر، عوارض صندوق ضمانت، آموزش و پرورش، صدا و سیما و … تعلق می‌گرفت. این وضعیت تا سال 1372 ادامه داشت تا اینکه در این سال، مقررات صادرات و واردات به تصویب رسید و در این قانون، محاسبه عوارض گمرکی و وصول آن وضعیت جدیدی پیدا کرد. در ماده 15 این قانون آمده بود؛ «وزارتخانه های بازرگانی و امور اقتصادی و دارایی موظفند ضمن عنایت به حمایت از تولیدات داخلی، به منظور ساده کردن محاسبات مربوط به مبالغ دریافتی از کالاهای وارداتی از قبیل سود بازرگانی، عوارض گمرکی، مابه التفاوت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان، حق ثبت سفارش، حق انحصار، عوارض شهرداری، عوارض شهرداری محل(تعاون)، عوارض هلال احمر، عوارض آسفالت، عوارض هوایی، عوارض بندری، عوارض بهداری و غیره به استثنای مبالغی که بعنوان حقوق گمرکی، هزینه کارمزد دریافت می شود، در مورد هرکدام از ردیف های تعرفه گمرکی با مأخذ مناسب، در مجموع تحت عنوان سود بازرگانی تعیین و جهت وصول به گمرک جمهوری اسلامی ایران ابلاغ نمایند.»
بنابراین به موجب این قانون عوارض مأخوذه بایستی من بعد تحت عنوان سود بازرگانی وصول می‌شد اما پس از آن با تصویب «قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی برقراری و وصول عوارض و سایر وجوه از تولیدکنندگان کالا، ارائه دهندگان خدمات و کالاهای وارداتی» موسوم به قانون تجمیع عوارض در سال 1381، تحول تازه ای در وضعیت اخذ عوارض گمرکی از مؤدیان بوجود آمد چراکه به موجب ماده 2 این قانون؛ «حقوق گمرکی، مالیات، حق ثبت سفارش کالا، انواع عوارض و سایر وجوه دریافتی از کالاهای وارداتی تجمیع گردیده و معادل 4 درصد ارزش گمرکی کالاها تعیین می شود. به مجموع این دریافتی و سود بازرگانی که طبق قوانین مربوطه توسط هیئت وزیران تعیین می شود حقوق ورودی اطلاق می‌گردد.» درواقع به موجب همین قانون بود که کلیه دریافتی های گمرک از جمله عوارض در ارزش
گمرکی 4 درصدی ادغام شد. لازم به ذکر است ماده 41 قانون مالیات بر ارزش افزوده در مضمونی مشابه قید نموده است که؛ «حقوق گمرکی معادل 4 درصد ارزش گمرکی کالاها تعیین می شود. به مجموع این دریافتی و سود بازرگانی که طبق قوانین مربوطه توسط هیئت وزیران تعیین می شود حقوق ورودی اطلاق می‌گردد.» بنابراین با وجود سکوت قانون امور گمرکی جدید راجع به عوارض گمرکی، مطابق مقررات مذکور باید این عوارض بعنوان بخشی از همان 4 درصد ارزش گمرکی محاسبه شود.
فصل دوم: سیر تاریخی گمرک در ایران
مسیرهای ارتباطی ایران از قدیم الأیام محل ورود و خروج کالاهای بازرگانی بوده است و بنابر نیاز، کنترل های گمرکی نیز در اکثر مواقع مطرح بوده است. بطورکلی پیشینه تاریخی گمرک در ایران را به سه دوره مختلف می توان تقسیم نمود. تحولات تاریخی گمرک ایران قبل از اسلام، در دوران اسلامی و در دوره معاصر از مواردی است که به جهت ویژگی های خاص هریک از این دوره ها، می توان هرکدام را در مبحثی جداگانه مطرح نمود. البته بایستی به این نکته توجه داشت که بررسی تحولات تاریخی ایران بدون درنظرگرفتن این تحولات در سایر کشورها امکانپذیر نیست. لذا در این فصل در صورت نیاز اشاراتی نیز به تاریخچه گمرک در سایر ممالک خواهد شد.
مبحث اول: گمرک ایران قبل از اسلام
گمرک نیز مانند هر پدیده دیگری با تحول جوامع و احساس نیاز کشورها به آن بوجود آمده است. بنابراین هرکجا و هر زمان که مبادلات بازرگانی رونق داشته است، کشور میزبان برای ایجاد نظم و نسق بازار داخلی و احتمالا آنکه درآمد سرشاری نیز به چنگ آورد، گمرک و تشریفات مختص به آن را ایجاد نموده اند. بعنوان نمونه اهالی کارتاژ و فینیقیه و صور که از اولین تاجران تاریخ بوده اند، برای حمل اجناس خود به سایر مناطق، مجبور به پرداخت مبالغی به پادشاهان و حکمرانان محل عبورومرور کالاهایشان بوده اند.
نکته قابل توجه آن است که کلیه کشورها ازجمله ایران درقبال رفتاری که با تاجران و بطورکلی اتباعشان می شد مقابله به مثل می‌کردند(همانگونه که این رویه تا به امروز نیز پابرجاست). این روند موجب رواج تشریفات گمرکی در میان ملل قدیم شد و در پی آن، این مسئله که رفتار متقابل کشورهای مختلف با مؤدیان گمرکی چگونه است، اهمیت فراوانی یافت چراکه دولت ها به دقت رفتار یکدیگر را در قبال تاجران و مؤدیان دنبال می کردند تا در موارد مشابه اقدام به مقابله به مثل نمایند. بعنوان مثال درماده چهارم عهدنامه مشهور خسروپرویز با یوستی نیانوس (امپراطور روم)، قید شده است که نمایندگان و رسولان رسمی هریک از متعاهدین در سرزمین طرف مقابل، حق استفاده از اسبان چاپار را دارند و می‌توانند بدون مانع و بدون پرداخت عوارض گمرکی تمام اجناسی را که همراه دارند وارد خاک دیگری نمایند لذا با توجه به آنکه ایران همواره از عهد باستان مهم‌ترین راه های ارتباطی را در خود جای داده است و کشوری مهم در ارتباطات بین المللی به حساب می آمده، طبیعی است که تشریفات گمرکی و روابط بین مؤدیان گمرکی و سازمان های ذی ربط، در همه ی دوره ها قابل بحث می باشد که در این زمینه دلایل روشنی مبنی بر وجود تشکیلات گمرکی در هر یک از سه حکومت بزرگ ایران در عهد باستان(هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان) وجود دارد. از مهم ترین این موارد می‌توان به معافیت کالاهای صادراتی از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی در عصر اشکانیان و ساسانیان اشاره کرد. همچنین در عهد ساسانیان مبادلات بازرگانی چنان رونق و اهمیتی پیدا کرد که

این نوشته در مقالات و پایان نامه ها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید