دانلود مقاله عصر اطلاعات و دانشگاهها

  • ـ امام احمد غزالى طوبى (در گذشته به سال 520 هجرى)
    ـ ابوالخیر احمد بن اسمعیل طالقانى (در گذشته به سال 590 هجرى)
    ـ عماد کاتب اصفهانى (در گذشته به سال 597)
    در ایران، حتى در دروه‏ى فترت ناشى از یورش مغولان نیز جامعه‌ی فرهنگى ایرانى از دانشگاه و مطالعه تهى نماند رصدخانه‏ى مراغه که بدست نصیرالدین طوسى و جمعى از همکاران او بر پا گشته بود با آنکه یک مرکز پژوهشى ‏به شمار مى‏رفت ‏اما درعین ‏حال ‏از جنبه‏هاى‏آموزشى ‏نیز غنى ‏بود.
    افزون برمدارسى که به تقلید از نظامیه‏ها در بغداد ایجاد نمودند در سرزمین‏هاى دیگر از ممالک اسلامى نیز به تبعیت از سنت نظامیه مدارسى چند تأسیس گشتند و در سده‏ى ششم هجرى نورالدین زنگى چند مدرسه در شام بنا کرد در سده‏ى هفتم مدارسى در اربل و همچنین در همین سده مدارسى در سرزمین‏هاى عثمانى تأسیس گردید.
    اما سنت دانشگاه‏هاى نظامیه در سده‏ى دوازدهم و سیزدهم میلادى (ششم و هفتم هجرى) به اروپا نیز اشاعه یافت و پایه‏ى نخستین دانشگاهها همانند دانشگاه مسیحى مذهب بولونى پاریس، مون پلیه و آکسفورد که با بهره‏گیرى از سنت‏هاى شرقى ایجاد گردیدند و کم کم جرقه‏هاى علم نوین به همراه اصول و روش‏هاى صحیح همراه با تغییرات و فن آورى گسترش یافت تا به امروز که این هنر گرانبها دانش و مطالعه فضایى ایجاد کرده است که جهان و جهانیان را به صورت یک عضو واحد، جامعه‏اى مرتبط در دهکده‏اى جهانى با هم آشنا ساخته است .
    نیاز به مطالعه
    آدمى در هر شرایطى که باشد از مطالعه جهت کسب آگاهى و غنى‏تر کردن محتواى ذهنى بی‌نیاز نیست؛ بخصوص یک محقق که سعى دارد از راه مطالعه به تقویت یک فکر با تجدید نظر در آن چه دارد، بپردازد.
    بنابراین او بیشتر از هر شخص دیگر نیازمند است از قواعد و اصول مطالعه و راه و روش آن مطّلع باشد. شک نیست او نیز چون دیگران مطالعه مى‏کند ولى اگر به مانند دیگران مطالعه کند و زود احساس خستگى کند و یا بی‌توجه به موضوع مطالعه، دچار سردرگمى و حواس پرتى باشد، به مراتب بیش از کسى که مطالعه‏ى تفنّنى دارد، زیان مى‏بیند.
    امروز که عصر، عصر اطلاعات است و نیاز به مطالعه، بیش از هر زمان دیگر احساس مى‏شود و ما باید بتوانیم مطالعه را در انسان به صورت عادت در آوریم که ارتباط او با جهان دانش و آگاهى در این صورت سخت و ممتنع نخواهند بود.
    و بدون هیچ زحمت و مرارتى انسان خواهد توانست از راه مطالعه، درک اندیشه‌ی خود را نسبت به جهان هستى رشد و تعالى بخشد و به جهان بینى و ایدئولوژى درست برسد و به سوى هدف اصلى و الهى حرکت کرده و دشمن بزرگ انسان جهل و نادانى را که مایه‌ی تمام بدبختیهاى جوامع و انسان‏هاست از خود دور نماید.
    گزارش مؤلفان دانشگاه ناتینگهام (جولى بروز و لیندا پرسکات) در رابطه با مطالعه و مهارت‏هاى خواندن و فرآیند یادگیرى و درصد بررسى انواع مشکلات خواندن و مهارت‏هاى لازم در رابطه با فراگیران بحث مى‏کند که در اواسط همین فصل به آن اشاره شده است.
    شکوه‏ها از حافظه
    بسیارى از مطالعه کنندگان از حافظه‌ی خود مى‏نالند و از آن شکوه دارند؛ مثلاً مى‏گویند: از فلان مطلب با این که ده بار خوانده‏ام، چیزى نمى‏دانم و یا از موضوعى که شب مطالعه کرده‏ام اکنون چیزى به خاطر ندارم.
    اغلب گمان دارند که حافظه با گذشت زمان و بالا رفتن سن به تدریج ضعیف مى‏شود و از قدرت ضبط و کشش آن کاسته مى‏گردد. یا فکر مى‏کنند ذهن آنها پر شده و دیگر جایى براى مطلب و مسئله‏ى جدیدى را ندارد.
    امروزه نزد بسیارى از دانشمندان ثابت شده است که افراد بالغ در صورت تمرکز حواس، موضوعات رابه مراتب سریعتر از کودکان فراگرفته و زودتر آن را به خاطر مى‏سپارند. دلیلشان در این ادعا این است که حافظه نیز چون دیگر استعدادهاى انسانى قابل پرورش است و مى‏تواند دائماً به سوى کمال رود. با این حساب عدم امکان فراگیرى و یا ضبط مطالب را در ذهن باید مربوط به مسائل دیگرى چون عدم دقت و یا عدم رعایت اصول و قواعد مطالعه دانست.
    دراین بحث با رعایت اختصار اصول‏ونکاتى‏که‏دراین‏باره‏بایدموردتوجه‏قراربگیرد،ذکرمى‏شود.
    الف ـ پیش بینى‏هاى لازم براى مطالعه
    در این جا از مسائل متعددى باید سخن گفت که رعایت آن موجب بالا رفتن نسبى سطح فراگیرى در مطالعه خواهد بود.
    1ـ تهیه‏ى برنامه
    امکان مطالعه براى همه وجود دارد، حتى آنها که از کمى وقت نالان و از این گونه کارها گریزانند. اگر براى زندگى خود برنامه‏اى تنظیم کنیم، حتما با صرفه جویى از اوقات مى‏توان مقدارى ولو به میزان چند دقیقه براى مطالعه تهیه دید و از آن به نحوى مطلوب سود جست.
    مهم این است که براى همین فرصت چند دقیقه‏اى برنامه‏اى مداوم و منظم باید تهیه دید ؛ برنامه‏اى واقع بینانه و قابل اجراء و آن گاه با قاطعیت وجدیت باید به آن پرداخت.
    این نوشته در مقالات و پایان نامه ها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.