استراتژی بازاریابی (Marketing Strategy) چیست؟

، یه روش هدف داره که راه اجرایی همه اهداف بازاریابی شما رو به شکل یه برنامه کلی قابل فهم، با هدف بالا بردن بازدهی بودجه بازاریابی تون، با بهتر هدف قرار دادن مخاطبان، تدوین می شه.

اجازه بدین ۳۰ ثانیه سکوت کنیم..!
۳۰، ۲۹، ۲۸، ۲۷،….

بسیار این صداییه که از فعالیتای بازاریابی شما به گوش مخاطبان تون می رسه، وقتی که هیچ روش هدف دار واسه بازاریابی تون ندارین!
اگه پیام بازاریابی شما دقیقا نیاز اونا (مخاطبان) رو هدف نگرفته باشه، این سکوت ۳۰ ثانیه ای، تنها چیزیه که مخاطبان تون از فعالیتا و ارتباطات تون دریافت می کنن.

به قول Howard Gossage، مردم فقط اون چیزی رو می بینن و می شنون، که براشون باحال باشه و جذبشون کنه. بقیه چیزها… ، به هیچ دردی نمی خورن!

مشتریان اون چیزی رو نمی خرن که شما می فروشید! اونا چیزی رو می خرن که به اونا ارزشی بده.
– پیتر دراکر (Peter Drucker)

ما روزانه با صدها و بلکه هزاران پیام تبلیغاتی مواجه میشیم! به چه دلیل باید پذیرای همه اونا باشیم؟ این طوری که فقط دچار یه هرج و مرج (کلافگی) ذهنی میشیم!
مغز ما قدرت تشخیص بالایی در این داره که تشخیص بده چی رو نیاز داریم و چه چیز رو نداریم. این توانایی مغزه که باعث شده که ما دیوونه نشیم!

شاید وقتی رو که داشتین یه کلمه رو یاد می گرفتید (چه فارسی چه انگلیسی و…)، به خاطر دارین. اگه دقت کرده باشین، بعد از یاد گرفتن اون کلمه، اونو در جاهای بیشتری دیدین و انگار تعداد دفعاتی که بقیه از اون کلمه استفاده می کنن، چند برابر شده!

این همون رفتاریه که مغز ما در برابر پیامای در رابطه و غیر در رابطه نشون میده.
مگه چه اتفاقی افتاده؟! هیچ! ما قبلا هم به همون تعداد، اون کلمه رو در دور و برمان داشتیم! اما مغزمون هیچ توجهی به اونا نمی کرد! تا این که معنیش رو فهمیدیم و مغزمون، اون کلمه رو یه مسئله «در رابطه» شناسایی کرد. یعنی چیزی که ما اونو درک می کنیم.

همونجوریکه «یاد گرفتن معنی» یه کلمه باعث اینجور معجزه ای شد (توجه مغزمون)، «پیام بازاریابی شفاف» هم در مورد فعالیتای بازاریابی همینطوری عمل می کنه.

روش هدف دار بازاریابی: به چه دلیل باید شما رو بشنون؟

روش هدف دار بازاریابی مخاطبان ما رو به طور دقیق مشخص می کنه. بعد تعیین می کنه که واسه این افراد، چی واسه اونا معنی داره؟ اونا به چی اهمیت میدن؟ و این موضوع که این چیز مهم، چه ارتباطی با پیشنهادی که شما به اونا ارائه می دین قراره داشته باشه؟

چه پیامی رو می تونین به مخاطبان تون بفرستین، که هم به اونا دروغ نگفته باشین و هم تونسته باشین که دقیقا نیازهاشون رو هدف بذارین.

روش هدف دار بازاریابی، روند ایه که در اون، پیامایی رو که قابل شنیده شدن هستن، کشف می کنیم.
روش هدف دار بازاریابی به شما این امکان رو میده که به یه سوال اساسی که همه فعالیتای بازاریابی تون باید جواب بده، جواب بدین:

به چه دلیل باید اهمیت بدهم؟؟

روش هدف دار بازاریابی: به چه دلیل داشتن روش هدف دار واسه بازاریابی مهمه؟

خیلی کوتاه اگه بخوایم جواب بدیم: «چون از هدر رفت پول شما جلوگیری می کنه!»

در ، دو موضوع مطرحه:

  • روش هدف دارا
  • تاکتیکا

روشی که در بازاریابی بسیار مرسومه، اینه که شما بارها تاکتیکای مختلفی رو اجرا می کنین و هر کدوم اونا رو می سبک و سنگین کرد، بررسی می کنین و از راه تجربه و تکرار، متوجه میشین که کدوم یکی از این راهکارها و روش ها راهگشاست یا نیس.

مشکل بزرگ این روش عادی رو اجازه بدین که از زبون John Wanamaker بشنویم:

نصف پولی که خرج تبلیغاتم می کنم بی خود و بی اثره. مشکل این جاست که نمی دونم کدوم نیمه؟!!

اما روش هدف دار بازاریابی به شما این امکان رو میده که از بودجه بازاریابی محدود خود، بیشترین بازدهی ممکن رو ببرین (بودجه هر کسی در بازاریابی محدوده، حالا یا کم یا زیاد).

روش هدف دار بازاریابی به شما کمک می کنه که بودجه خود رو (به تعبیر Wanamaker) کمتر صرف اون ۵۰% که بی خود و بی اثرند کنین.

روش هدف دار بازاریابی: شناخت مشتری

روش هدف دار بازاریابی موفق به شناخت مشتریان تون بستگی داره. در این مورد، تحقیق و تحقیقات بازار در مورد بازار هدف مورد نظرتون، و البته به صورت جدا شده از هم بخش بندیای بازار جور واجور، به کمک شما میان. پس از این تحقیق، شما به یه برنامه بازاریابی احتیاج دارین.

روش هدف دار بازاریابی: برنامه بازاریابی (Marketing Plan)

یه برنامه بازاریابی (Marketing Plan) به شما میگه که چیجوری روش هدف دار خود رو به «اجرا» تبدیل کنین. برنامه بازاریابی با جزئیات خوبی درباره این که بودجه شما قراره چیجوری تقسیم بندی شه، و این که با این بودجه «چیجوری قراره با مخاطبان خود صحبت کنین؟» توضیح میده.

نکته ای که باید در مورد برنامه بازاریابی و روش هدف دار بازاریابی بدونین اینه که قرار نیس هیچ کدوم از این برنامه ها، واسه شما حکم یه آیه مُنزل رو داشته باشه! به اقتضای شرایط ممکنه که لازم باشه تا بخشی از اهداف بازاریابی، بازار هدف، بودجه بندی و… خود رو تغییر بدین و برنامه و روش هدف دار خود رو به روز کنین.