فرانشیز چیه؟ 

 

جوئِل لیباوا (Joel Libava)، نویسنده ی کتاب «صاحب یک فرانشیز شید!» از کارآموزان دبیرستانی یک باشگاه کارآفرینی پرسید که فرانشیز چیه و با جوابای جالبی روبرو شد:

  • فرانشیز کسب وکاریه که در شهرهای مختلف دیده می شه. فرانشیزها به دلیل علائم تجاری و رنگ آمیزی یک شکل قابل شناسایی هستن.
  • فرانشیز به کسب وکاری گفته می شه که همه جا یک شکل باشه.
  • مَک دونالدز (McDonald’s) یک فرانشیزه. پس کِی اِف سی (KFC) و بِرگِر کینگ (Burger King) هم فرانشیز حساب می شن.

فرانشیز چیه؟

فرانشیز (حق امتیاز) یه جور از کسب و کاره که طی عقد قرارداد تحت مالکیت و اداره فرانشیزگیرنده (دریافت کننده ی حق امتیاز) درمی آید، اما به وسیله فرانشیزدهنده (اعطاکننده ی حق امتیاز) که معمولا یک شرکت کلان در سطح ملی یا بین المللیه، برندسازی و نظارت می شه. خیلی از مغازها و رستورانای معروف مثل ساب وِی (Subway)، هتلای هیلتون (Hilton Hotels)، مَک دونالدز (McDonald’s)، کِی اِف سی (KFC) و هزاران نمونه دیگر در ردیف کسب و کارای فرانشیز دسته بندی می شن.

خرید فرانشیز به معنی خریدِ حقِ امتیازِ استفاده از یک سیستم کار و کاسبی ثابت با قیمتا، اجناس و روشای بازاریابی ثابته. فرانشیزگیرنده حق استفاده از همه نشونای تجاری فرانشیزدهنده مثل لوگو، شعار تبلیغاتی، علائم و هر چیز دیگری رو که به برند اعطاکننده ی حق امتیاز مربوطه، به دست میاره.

چیجوری در یک کسب وکار فرانشیز سرمایه گذاری کنیم؟

فرانشیزگیرنده اول باید بهای فرانشیز (مبلغ حق امتیاز) رو به فرانشیزدهنده پرداخت کنه تا به موجب پرداخت مبلغ تعیین شده و امضای قرارداد، حق امتیاز استفاده از عنوان تجاری فرانشیزدهنده، سیستمای کار و کاسبی، راهنمای عملیات، وسیله بازاریابی، نرم افزارها و بقیه امکانات واسه فرانشیزدهنده رو به دست آورد. فرانشیزدهنده حتی ممکنه حق امتیاز فروش اجناس یا خدمات فرانشیز در یک منطقه جغرافیایی خاص رو به شکل انحصاری به فرانشیزگیرنده واگذار کنه. اطلاعات مربوط به منطقه جغرافیایی و هم مدت اعتبار فرانشیز در مفاد قرارداد اشاره می شن. این مدت اعتبار معمولا بین ۵ تا ۱۰ سال و قابل تمدیده.

به چه دلیل بعضی شرکتا اقدام به فرانشیزینگ (واگذاری حق امتیاز) می کنن؟

فرانشیزینگ یک روش موثر در افزایش پخش اجناس و خدمات شرکتا به حساب میره. اولین نمونه های فرانشیزینگ رو میشه در روش فروش چرخای خیاطی سینگِر و اتومبیلای فورد مشاهده کرد. شاخص ترین امتیاز فرانشیزینگ اینه که شرکتا از سرمایه بقیه افراد در پیشرفت کار و کاسبی خود بهره مند می شن و دیگر مجبور نیستن همه سرمایه خود رو هزینه کنن.

INLINE  شکست دادن بی ارادگی با ۶ راهی که خودمون داری رو تقویت می کنه 

افتتاح شعب جدید همیشه با احتمال زیانای اقتصادی همراهه، در حالی که شرکتا رقابت مقابله با این مخاطرات رو از راه واگذاری حق امتیاز به گیرندگان فرانشیز منتقل می کنن. البته فرانشیزدهنده در هر صورت باید تا حدی خطر کنه و مبلغی رو به ایجاد سیستم فرانشیز اختصاص بده، اما احتیاجی نداره بخش هنگفتی از سرمایه خود رو در افتتاح شعب جدید هزینه کنه.

در انتخاب فرانشیز به چه نکاتی باید دقت کرد؟

توجه داشته باشین که همه کسب و کارای فرانشیز برابر نیستن، بلکه باید در انتخاب فرانشیز هوشمندانه عمل کنین تا ضرر نبینید. پیشنهاد می شه نکات زیر رو در انتخاب تون مورد توجه داشته باشین:

۱. زمینه هایی رو که در اونا مهارت دارین، پیدا کنین

قبل اینکه کسب و کاری راه بندازین، باید اول خودتون رو بشناسین تا بفهمین کدوم فرانشیز با شرایط شخص شما سازگاره. پس قبل از هر چیزی مهمترین مهارت ها و خصوصیات خود رو روی کاغذ فهرست کنین. فردی معاشرتی هستین و علاقه دارین مستقیما با مردم در رابطه باشین یا اینکه ترجیح میدید پشت پرده فعالیت کنین و خیلی جلوی چشم نباشید؟ به ویژگیایی مثل اینم فکر کنین و خلاصه، هر مهارت و خصوصیتی رو که در خودتون سراغ دارین، یادداشت کنین.

۲. به دنبال فرانشیزی بگردید که با مهارت هاتون موافق باشه

این مرحله خیلی آسون تر از چیزیه که به نظر می رسه. فقط کافیه هنگام جست وجوی کسب و کارای فرانشیز، به فهرستی که در مرحله قبل تهیه کردین مراجعه کنین. از راه جست وجوی اینترنتی دست به کار شید. پورتالای فرانشیز نقطه شروع مناسبی هستن. حتی می تونین عباراتی مثل «فرصتای فرانشیز» یا «فرانشیزهای واسه فروش» رو در موتورهای جست وجو وارد کرده و نتایج فهرست شده رو بررسی کنین. یادتون باشه واسه این مرحله باید حوصله به خرج بدین. بعد چند مورد از فرانشیزهایی که توجه تون رو جلب کردن انتخاب کنین. ببینین کدوم یک از این انتخابا با مهارتایی که قبلا یادداشت کرده بودین، موافقت دارن.

مثلا فرض کنین توجه تون به یک شرکت ارائه دهنده ی خدمات نظافت اماکن تجاری که حق امتیاز خود رو واگذار می کنه، جلب شده. با مطالعه اطلاعات ارائه شده به وسیله فرانشیزدهنده، متوجه میشید که این شرکت طبق ی مدلِ بنگاه به بنگاه (B2B) فعالیت می کنه. پس شما به عنوان فرانشیزگیرنده قرار نیس با خود مشتری معامله کنین، بلکه طرف معامله شما صاحبان کار و کاسبی یا مدیران شون هستن. در این مورد، فرانشیزگیرنده به مهارتای مربوط به فروش و مدیریت فروش نیازمنده و کلا یک نقش فروش محور داره . اگه این مشخصات با مهارتایی که قبلا فهرست کرده بودین موافقت دارن، می تونین فرم «خواسته اطلاعات بیشتر» رو که در همه پورتالای فرانشیز موجوده، تکمیل و ارسال کنین و منتظر بمونین تا نمایندگان فرانشیز با شما تماس بگیرن.

INLINE  مرجع آگهی و نیازمندیها : سایت دو فانوس

۳. تمایلای عادی مشتریان و بازار کسب وکار رو بشناسین

فرانشیزهای پرطرفدار رو بشناسین و اطلاعات تون رو دور و بر دنیای کار و کاسبی به روز کنین. اما یادتون باشه خریداری فرانشیزهایی که الان بازارشان داغه، حتما صرفه ی اقتصادی نداره. مثلا ممکنه فرانشیزی که حالا در موردش تحقیق می کنین، رونق زیادی داشته باشه اما شاید این رونق خیلی زود پس از خرید فرانشیز اُفت کنه. به بیان دیگر، فریفته ی فرانشیزهایی که رونق زودگذر دارن نشید. البته نه اینکه مجبور باشین به کلی از خرید فرانشیزهای با بازار داغ بیخیال شین، فقط حواس تون باشه روی فرانشیزی سرمایه گذاری کنین که بازارش بعد از مدت کوتاهی سرد نشه.

اگه جامعه ی هدف تون مصرف کنندگان هستن، باید بفهمین مصرف کننده دوست داره واسه چی پول خرج کنه یا مثلا به چه دلیل حاضر نیس واسه فلان محصول یا خدمات هزینه کنه. یا اگه قصد خرید فرانشیزی رو دارین که طبق ی مدل B2B فعالیت می کنه، مثل شرکتای ارائه دهنده ی خدمات آموزش سازمانی و مربی گری (کوچینگ)، باید بدونین که رهبران مثل این کسب و کارا درگیر چه موضوعاتی هستن، چه نیازهایی دارن و بودجه شون کافیه واسه چیزی که ارائه میدید هزینه کنن یا نه؟

پول-نام-تصویر

پس اگه به دنبال خرید فرانشیز هستین، حتما این نکات رو قبل از سرمایه گذاری به دقت بررسی کنین تا انتخاب موفق تری داشته باشین.

منبع : articles.bplans

ایده خود رو به پول تبدیل کنین


۳

دیدگاهتان را بنویسید