مقاله رایگان درباره فناوری اطلاعات، ایالات متحده، کامپیوترها، تلفن همراه

ارائه دهنده این خدمات هستند) از دریافت خدمات ارتباطی پستی گفته شد، شواهد و قرائن حاکی از برتری پست نسبت به دیگر مجاری تأمین کننده این خدمات است. به این ترتیب دلیل عدم استقبال لازم از پست را می توان در عوامل دیگری، علاوه بر عوامل مذکور جستجو کرد.
۶-۲-۳-تحولات جهانی و اثر آن بر پست
پست، به عنوان سازوکاری ارتباطی، از دیر باز نقشی اساسی در برقراری ارتباط و پیوند بین ملل و جوامع بر عهده داشته است. این نقش، در عصر حاضر که عصر ارتباطات نام گرفته، نه تنها حذف نشده بلکه شکلی نوین به خود گرفته است. پست امروز در کنار سایر وسائل ارتباطی، نظیر رادیو، تلویزیون، مطبوعات، تلفن، نمابر و اینترنت به ایفای نقش ارتباطی خود می پردازد. اما ایفای این نقش تحت الشعاع شرایط و پدیده های نوین قرار گرفته است.
در این بخش تلاش بر این است تا با نگاهی جامع به بررسی پدیده های تاثیر گذار بر ارتباطات دنیای معاصر پرداخته و آثار تحولات جهانی را بر پست مورد کنکاش قرار دهیم. از این رو تحولات حوزه فنآوری ارتباطات، جهانی شدن، آزاد سازی و خصوصی سازی با توجه به شرایط داخلی و وضعیت حاکم بر پست کشور، مورد بررسی قرار می گیرد.
۷-۲-۳-بررسی تحولات ارتباطات و فناوری اطلاعات و اثر آن بر پست
در طی سه دهه گذشته و با پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات، همواره شاهد پیدایش بدیل های گوناگون الکترونیکی و تاثیر چشمگیر آن بر بازار ارتباطات و متعاقباً صنعت پست بوده ایم. به عنوان نمونه همواره پیشرفت فناوری اطلاعات به عنوان تهدیدی جدی برای «نامه» به شمار می رفت. اما به راستی آیا پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات باعث کاهش حجم و ترافیک نامه های پستی شده است؟
طی سال های دهه ۱۹۷۰ میلادی، بدیل های گوناگونی که جایگزین محصولات پستی به حساب می رفتند، به سرعت و با نرخ رشد قابل ملاحظه ای پدیدار شدند. اما بر خلاف انتظار و پیش بینی های موجود، مشاهده شد که حجم نامه ها نیز، اگر چه با نرخ رشدی به مراتب کمتر، رو به افزایش است. تحلیلگران و اقتصاد دانان معتقد بودند که مکانیزمی پیچیده تر از یک جایگزینی ساده در صنعت پست و به طور کلی در بازار ارتباطات در حال شکل گیری است. (گویسلن، پی یر، ۱۳۸۴ : ۲۹)
در حقیقت این موضوع به اثبات رسید که نمی توان تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر صنعت پست را با یک سری روابط ساده و کاملاً قابل پیش بینی، بررسی کرد. البته این مسئله در طول تاریخ همواره با پیشرفت فنآوری ها در زمینه های مختلف وجود داشته است. به عنوان نمونه همیشه پیش بینی می شد که با معرفی و رواج «سینما»، «تئاتر» مخاطبان خود را از دست خواهد داد، و یا «رادیو» جایگزین «روزنامه» خواهد شد و «تلویزیون» جای «رادیو» را خواهد گرفت، رواج «تلفن»، «نامه» را منسوخ خواهد کرد و مواردی مشابه که هیچکدام به واقعیت نپیوستند. در مقابل البته برخی فنآوری های قدیمی به دلیل محدودیت هایی که داشتند، مانند تلگراف تقریباً منسوخ شده اند. بر این اساس لازم است با نگاه دقیق تر و با در نظر داشتن اطلاعات و آمار موجود به تحلیل این مسئله پرداخته شود.
۸-۲-۳-تاثیر فن آوری های ارتباطی بر پست
بدیل های گوناگون الکترونیکی مانند فکس، اینترنت و نامه الکترونیکی به سرعت در میان اقشار مختلف جامعه نفوذ نمودند و با ارائه امکانات بهتر و تسهیل کارها، تاثیر مهمی بر بازار ارتباطات گذاشتند تاثیر و ردپای پیشرفت های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات به وضوح در حجم نامه های اروپا و آمریکا از سال های ۱۹۸۷ تا۲۰۱۰ میلادی دیده می شود. بطور خاص کاهش رشد ترافیک مرسولات پستی، در سال های ۲۰۰۶،۲۰۰۷ و ۲۰۸۸ کاملاً مشهود است.
ننمونه های زیر سرعت رواج بدیل های نوین در بازار ارتباطات و پست را بهتر مشخص می نماید :
– در سال ۱۹۹۰ بیش از ۵۰۰ میلیون تلکس در ایالات متحده مخابره شده است.
– تعداد فکس از ۸ میلیون در سال۱۹۶۷ ، به بیش از ۷۸۷ میلیون در سال ۱۹۹۰ در ایالات متحده رسیده است.
– حجم پیغام هایی که از رایانه های شخصی مخابره شده است، از ۱۷۱ میلیون در سال۱۹۷۲ به تعداد ۹۳۰ میلیون در سال ۱۹۸۰ افزایش داشته است۴۷.
اینترنت در دهه ۱۹۶۰ ، تنها به عنوان یک کانال ارتباطی میان دانشگاه ها و مراکز پژوهشی دولتی شناخته شده بود. در آن سال ها اینترنت امکان ارتباط و به اشتراک گذاری تعداد زیادی کامپیوتر را در محدوده کشور ایالات متحده آمریکا فراهم می نمود. اما ۳۰ سال بعد یعنی در سال ۱۹۹۳ بود که با معرفی شبکه جهانی وب۴۸، اینترنت به عنوان یک ابزار عمومی برای برقراری ارتباط با سرعت بسیار بالا به کاربران معرفی شد. سرعت رشد استفاده کنندگان از فناوری های نوین از گذشته بسیار بالاتر است و بدلایل مختلف از جمله ارتباطات پویا و سریع و توسعه خدمات ارتباطی در برخی از موارد حیرت انگیز است.
بر اساس مطالعه ای که توسط دانشکده مدیریت و سیستم های اطلاعاتی دانشگاه برکلی۴۹ در سال ۲۰۰۹ میلادی صورت گرفت، تخمین زده شد که در سال ۲۰۱۰ ، در سراسر دنیا ۵ اگزابایت (معادل بایت) اطلاعات بر روی کاغذ، فیلم و نوارهای مغناطیسی ذخیره شده است. این در حالی است که بیش از سه برابر این حجم یعنی در حدود ۱۸ اگزابایت اطلاعات توسط فناوری های نوین اطلاعات و ارتباطات مانند اینترنت، موبایل، کامپیوترهای شخصی و … جریان پیدا می کند.
تحلیلگران پست در مواجهه با تغییرات ناشی از پیشرفت های فناوری اطلاعات و ارتباطات، رویکردها و پیش بینی های متفاوتی ارائه کرده اند از آن جمله :
«اگر خدمات پستی نتواند بهبود یابد، بسیاری از متخصصان بر این باورند که بیش از ۶۰ درصد نامه ها توسط کانال های الکترونیکی در سال ۲۰۱۲ منتقل خواهد شد.»۵۰
۹-۲-۳-اینترنت و پست
یکی از مهمترین چالش هایی که صنعت پست با آن مواجه است، رواج استفاده از اینترنت است. از مهمترین نکات قابل توجه که به اهمیت مطالعه تاثیر اینترنت بر بازار پست می افزاید، سرعت نفوذ اینترنت در میان استفاده کنندگان از آن است.
نمودار زیر نشان دهنده سرعت رواج ابزارهای مختلف ارتباطی در میان شهروندان آمریکایی و به عبارتی نرخ نفوذ ابزار رسانه ای در میان کاربران ایالات متحده می باشد. نمودار نشان دهنده این واقعیت است که اینترنت در کمتر از ۵ سال توانسته است در میان ۵۰ درصد شهروندان ایالات متحده نفوذ نماید، در حالی که برای نفوذ روزنامه در میان همان درصد از شهروندان، بیش از ۱۰۰ سال زمان سپری شده است.
نمودار ۱-۲ : زمان مورد نیاز (به سال) برای نفوذ رسانه در میان افراد جامعه آمریکا
Source: Gartner G2 (2010), InfoPlease (2011), Carey (2005)
از ساده ترین ابزارهایی که به کمک رواج اینترنت در دسترس عوام قرار گرفته، نامه الکترونیکی۵۱ بوده است. حجم نامه های الکترونیکی که به سرعت مورد استفاده تعداد بسیار زیادی قرار گرفت، در سال ۱۹۹۵ توانست از حجم نامه های پستی فیزیکی پیشی بگیرد. طرح شماتیک زیر تاریخچه استفاده از نامه الکترونیکی را نشان می دهد.
جدول ۱-۲ : تاریخچه اختراع و شیوع نامه الکترونیکی
این روند را بطور کلی در همه جوانب فنآوری اطلاعات و ارتباطات می توان مشاهده کرد. از سوی دیگر آمارها و مطالعات نشان می دهد که در مجموع فاصله دیجیتالی۵۲ میان کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه بسیار کاهش یافته است. آمار منتشر شده توسط اتحادیه جهانی ارتباطات۵۳ در ۱۰ سال منتهی به ۲۰۱۰ نشان می دهد که فاصله دیجیتالی در زمینه های تعداد خطوط ثابت تلفن، متقاضیان تلفن همراه و استفاده کنندگان از اینترنت میان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، پیوسته کاهش یافته است.
شایان ذکر است که فاصله دیجیتالی شاخصی است که از تقسیم نرخ نفوذ فناوری در کشورهای توسعه یافته بر نرخ نفوذ در کشورهای در حال توسعه به دست می آید و نشانگر فاصله این کشورها در دسترسی و استفاده از فناوری های اطلاعات و ارتباطات می باشد.
در حالی که فاصله دیجیتالی میان کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه در سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ در زمینه متقاضیان تلفن همراه از۲۷ به ۴ کاهش یافته است، فاصله دیجیتالی در زمینه تعداد خطوط ثابت تلفن در میان این کشورها در دهه مذکور از ۱۱ به۴ کاهش یافته است۵۴.
۱۰-۲-۳-تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر پست
یکی از مطالعات بسیار جامعی که در خصوص تاثیر فناوری بر پست انجام شده است، مطالعه ای است که توسط آرتور دی لیتل۵۵ صورت گرفته است. این مطالعه که به عنوان یک بررسی جامع و مرجع در بحث تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در دنیا شناخته شده است، بارها توسط صاحبنظران پستی اصلاح و به روز شده است. در این مطالعه محدوده وسیعی از فناوری هایی که می توانند به عنوان جایگزینی برای نامه ها به شمار آیند، مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است. به عنوان یک بررسی کلی، آرتور دی لیتل فناوری هایی که می توانند به نوعی تامین کننده نیازهای پستی باشند را در محدوده بسیار وسیعی (شامل منزل، اداره، مغازه، نقاط فروش، فعالیت های سیار و شبکه های مخابراتی) مورد بررسی قرار داده است. بر اساس مدل مطرح شده، شرکت پیتنی بوز۵۶ که یک شرکت معتبر در زمینه مطالعه و ارائه راهکارهای پستی۵۷ است، فناوری های جدید ارتباطی که به نوعی می توانند بر صنعت پست تاثیر گذار باشند را در قالب جدول زیر قرار داده است.
جدول ۲-۲ : فناوری های جدید تأثیر گذار بر پست
در منزل و کسب و کار
در مکان های عمومی
از طریق شبکه
مکانیزم های پرداخت
شبکه
مانند کامپیوترهای شخصی، فکس، خدمات اطلاعاتی منزل۵۸ مثل تلتکس، ویدئوتکس و …
مانند کیوسک های الکترونیک۵۹، دستگاه های خودپرداز۶۰ و …
مانند تلفن، نامه الکترونیکی، پست ترکیبی۶۱، پیغام آنی۶۲، پست صوتی۶۳، مبادله الکترونیکی داده ها۶۴ و …
مانند ارائه و پرداخت الکترونیکی قبوض۶۵، انتقال الکترونیکی وجوه۶۶، پرداخت توسط تلفن، دستگاه های خودپرداز، کارت های اعتباری، کارت های هوشمند و …
اینترنت
Source: Pitney Bowes analysis of ADL (2000)
از نقطه نظر تاریخی، به دلیل پیشرفت های حاصله در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنعت پست در طول قرن بیستم همواره با چالش های گوناگونی مواجه بوده است. به طوری که در اوایل قرن بیستم رواج ابزارهای ارتباطی مانند تلفن، فکس و تلگراف و سپس شیوع استفاده از تبادل الکترونیکی داده ها، انتقال الکترونیکی وجوه، دستگاه های خودپرداز، کامپیوترهای شخصی، کیوسک های الکترونیک، استفاده از تلفن برای پرداخت قبوض و در نهایت نامه الکترونیکی، صنعت پست را با چالش های جدی مواجه نموده است.
یکی از مهمترین و بیشترین استفاده هائی که از نامه های الکترونیکی صورت گرفته، استفاده از این ابزار ارتباطی برای

INLINE  مقاله رایگان دربارهخدمات پستی، حمل و نقل، فعالیت های اقتصادی، ناصرالدین شاه

دیدگاهتان را بنویسید