دانلود پایان نامه درباره خدمات پستی، رشد اقتصادی، ارتباطات فرهنگی، سرمایه گذاری

پست نیز در بسیاری از بازارهای بالقوه بالا وارد شده است و فعالیت های وسیعی را در این زمینه انجام داده است. به عنوان نمونه می توان به فعالیت های زیر که طی سال های گذشته توسط پست در راستای ارتقاء فرهنگ عمومی جامعه صورت گرفته است، اشاره نمود :
* پست اشتراک
* انتشار تمبر برای توسعه نشر فرهنگ کتابخوانی
* سرویس اشتراک کتاب با همکاری کانون پرورش فکری کودکان
* پست ایثارگران با همکاری کتابخانه مرکزی پارک شهر
* طرح کتابخانه پستی(خدمات خاص)
* حضور فعال در نمایشگاه های کتاب
* کتابخانه پستی، پیک فرهنگ
* تلاش برای پخش کتاب و اطلاعات مربوط به انتشار کتاب ها در باجه های پستی
* تلاش برای دایر کردن پست خرید کتاب (پژوهشکده پست، ۱۳۸۵)
۸-۴-۲بررسی نقش پست در ارتقاء فرهنگ تخصصی جامعه
پست همانطور که می تواند در ارتقاء سطح فرهنگ عمومی جامعه نقش مهم و بسزایی ایفا نماید، توانایی مشارکت در ارتقاء فرهنگ تخصصی جامعه را نیز دارد. به عنوان نمونه می توان به تسهیل انجام فعالیت های تشکل های علمی، فرهنگی و دانشگاهی به کمک خدمات پستی اشاره نمود. بدین ترتیب که پست می تواند با تبادل سریع و مناسب اطلاعات و حتی در مواردی کالاهای مورد نیاز انجمن ها و گروه های تخصصی به فعالیت این مجموعه ها کمک نماید.
یکی از مهمترین نمادهای نقش نظام پستی در ارتقاء فرهنگ تخصصی جامعه، پست کتب، نشریات و روزنامه ها می باشد. در سال ۱۳۷۶ روابط عمومی شرکت پست جمهوری اسلامی ایران همزمان با چهارمین جشنواره مطبوعات کشور با همکاری معاونت مطبوعاتی و تبلیغاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اقدام به ساماندهی و راه اندازی سرویس نوینی با عنوان «پست نشر» نمود. بدین ترتیب شبکه پستی کشور با افزودن هزاران دفتر پستی شهری و روستایی به مراکز فعلی عرضه مطبوعات و با استفاده از امکانات پیشرفته مکانیزه و ناوگان اختصاصی ترابری زمینی و هوایی، توزیع آسانتر، سریعتر و ارزانتر حاصل تلاش اهل قلم را ممکن ساخت. همچنین هدف دیگر ساماندهی سرویس نوین پست نشر این است که دسترسی آسان، سریع و همزمان به کلیه جراید و نشریات، از تمامی نقاط کشور را امکان پذیر و محقق سازد. سایر مزایای ارائه سرویس «پست نشر» عبارتند از :
* تحویل گرفتن نشریات از محل چاپخانه
* توزیع سریعتر و نشریات به لحاظ دریافت از محل چاپخانه با امکانات شبکه پستی
* ارزانتر بودن هزینه توزیع نسبت به نرخ بازار
* افزایش مراکز عرضه
* ایجاد هماهنگی بین عرضه و تقاضا به کمک تحلیل های آماری
* تحویل وجوه فروش و نسخ برگشتی در محل موسسه ناشر
۹-۴-۲بررسی نقش پست در تسهیل ارتباطات فرهنگی
تمدن ها از دیرباز، با یکدیگر ارتباط و مراوده داشته اند و گفتگو رکن اساسی ارتباط بین آن ها بوده است. در واقع تمدن امروزی بشری، با همه تنوع و گوناگونی اش، دستاورد بسط و نفوذ این گفتگوها در طول تاریخ حیات جوامع انسانی است.
پست مناسب ترین بستر و پل ارتباطی برای گفتگو و تعامل بوده و هست. در واقع، مکاتبات و نامه های سران، دانشمندان، اندیشمندان و مردم تمدن های مختلف است که دامنه فهم و تجربه مشترک بشری را همواره وسیع تر ساخته است. اینک در آغاز هزاره سوم میلادی، پست، شبکه جهانی گسترده و در هم تنیده ای است که اگرچه به تجارت خدمات می پردازد، اما از خاستگاه و اندیشه انسانی و فرهنگی خود، که همانا گسترش ارتباطات مکتوب بین مردم، تمدن ها و فرهنگ های گوناگون است، غافل نمانده و به همین سبب، سهم مهمی در زمینه سازی و پیشبرد گفتگو و درک متقابل تمدن ها و در نتیجه پیشرفت برابر و متعادل جهان، سلامت عمومی بشر، حفظ محیط زیست و بهره وری در زندگی جمعی دارد.
تعیین سال ۲۰۰۱ به نام سال گفتگوی تمدن ها، مناسبت نیکویی بود که شبکه جهانی پستی بتواند به پشتوانه ظرفیت و توان شبکه گسترده و به هم پیوسته خود، ارتباط و پیوند ملل و تمدن های مختلف با یکدیگر را ممکن سازد. بی شک، تصویب پیشنهادات پست ایران در بیست و دومین کنگره اتحادیه جهانی پست مبنی بر انتشار تمبر یادبود مشترک توسط همه کشورها با موضوع گفتگوی تمدن ها در روز جهانی پست سال ۲۰۰۱ و انتخاب همین موضوع برای مسابقه انشانویسی نوجوانان در سال بعد، گام ارزشمندی برای نیل به این آرزوی دیرین بشری است.
اما همانطور که در مبحث بررسی نقش نظام پستی در تقریب فرهنگ ملل نیز اشاره شد، پست قادر خواهد بود تا به کمک شبکه قدرتمند ارتباطی خود، در سطح بین المللی، نقش مؤثری در تبادلات فرهنگی کشورها با یکدیگر ایفاء نماید. همانطور که گفته شد یکی از مهمترین مأموریت ها و شاید فلسفه وجودی پست تسهیل ارتباطات است که ارتباطات فرهنگی نیز از این موضوع مستثنی نیست. پست این توانایی را دارد تا از طریق همکاری با سازمان های مختلف بین المللی مانند سازمان ملل متحد و سازمان گفتگوی تمدن ها و سازمان ها داخلی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و غیره در سطح ملی و بین المللی ارتباطات فرهنگی را تسهیل نماید.
تمبر پستی بارزترین شاخصه پست در عرصه فعالیت های فرهنگی و تقریب فرهنگ ملل است. تمبرهای پستی علاوه بر پرداخت کرایه های پستی نقش مهمی را در انتقال فرهنگ، برقراری ارتباط بین ملت های مختلف، تبادل اطلاعات و هموار ساختن راه برای دستیابی و توسعه صلح جهانی برعهده دارند.
بیان سیر تحولات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی هر کشور ازجمله رسالت های مهم تمبر شناخته می شود. تمبرها بعنوان یگانه محصول فرهنگی ادارات پست کشورهای مختلف با ایجاد سرگرمی سالم و مناسب، ضمن پرکردن اوقات فراغت افراد می توانند پس اندازی ارزشمند برای آتیه آن ها محسوب شوند.
هماهنگی و ارتباط تمبرها با هم و نقش آن ها در آموزش، امکان بررسی و مطالعه اوضاع تاریخی، اجتماعی،‌ تولید علم و … را در هر یک از مناطق جهان فراهم می آورد و همانند کتاب آموزشی می تواند در پاسخگویی به پرسش های احتمالی مفید واقع شوند. امروزه با گذشت بیش از ۱۷۰ سال از پیدایش اولین تمبر جهان (پنی سیاه) نکات بسیار ظریف و ارزشمند هنری در تمبرها یافت می شود و این عوامل باعث ارزشمند شدن مجموعه تمبرها و در درازمدت بالارفتن ارزش اقتصادی آنها می گرد. بهره گیری از تصاویر اماکن، مناسبت ها، تندیس ها، شخصیت ها و نهادهای ملی کشور برای ترویج فرهنگ از طریق پست، نشانه قابلیت و توانمندی پست در این حوزه است.
علاوه بر این پست بخشی از تاریخ سیاسی و فرهنگی کشورها را در خود جای می دهد. تاریخ بخشی مهم از فرهنگ دولت ها و اقوام می باشد. چنانکه اتحادیه جهانی پست، تاریخ پست را تاریخ دولت های ملی می داند و اشاره می نماید که در سراسر جهان ادارات پست نقش اساسی در ملت سازی و ادغام اجتماعات پراکنده ایفا کرده اند. در اروپا، تصویر رئیس حکومت انگلستان، تزیین کننده تمبرهای پست سلطنتی است. استقلال جمهوری ایرلند روی پلکان ساختمان اداره پست دوبلین اعلام شد و آبرومندترین ساختمان در پایتخت اسپانیا، مادرید، ساختمان اداره پست مرکزی است. در آمریکا نیز اداره پست توانسته است «زنجیرهای همدلی» در سراسر کشور پدید آورد و به این ترتیب کشور را از فدراسیونی متشکل از ملت های جداگانه به یک منطقه سیاسی بزرگ تبدیل کند و با یک «تعهدنامه اتحاد» شمال و جنوب کشور را در سال های بعد از جنگ داخلی آمریکا متحد سازد. (مرکز تحقیقات پست، گزارش ۹۷، ۱۳۸۰ : ۲،۳)
۱۰-۴-۲بررسی نقش و جایگاه پست در نظام اقتصادی
خدمات پستی به عنوان زیرساختی اقتصادی و اجتماعی، شبکه ای ارتباطی را برای جابجائی هرگونه مرسوله فراهم کرده و در مناسبات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مشارکت دارد. در بعضی از کشورهای جهان، خدمات پستی اصلی ترین و متداول ترین وسیله ارتباطی به شمار می رود. در نقاط روستائی کشورهای در حال توسعه، پستنامه تنها وسیله ارتباطی مهم بین توده مردم است و در زمینه های کسب و کار و تجارت نیز، وابستگی نزدیکی بین مبادلات و خدمات پستی دیده می شود. در کشورهایی که خدمات پستی به نحو شایسته و قابل اطمینان ارائه نمی شود، مردم مجبورند از سایر شیوهای ارتباطی گرانتر استفاده کنند که هزینه سنگین اجرائی و سرمایه گذاری را بر اقتصاد کشور تحمیل می کند.
سهم پست در ایجاد اشتغال و نسبتی از تولید ناخالص داخلی (GDP) که به خود اختصاص می دهد نیز قابل توجه است. در عین حال که نمی توان میزان و حجم سرمایه گذاری اقتصادی در این بخش از زیرساخت های اقتصادی را نادیده گرفت. در کنار این موارد باید به ویژگی های اقتصادی این زیرساخت توجه نمود :
خدمات پستی از نوع انحصار طبیعی است. انحصاری که برای صرف هجویی در مقیاس تولید و بدلیل نزولی بودن هزینه متوسط تولید هر کالا یا خدمت در دامنه وسیعی از تولید شکل گرفته است. از این رو، در این بازار هر چقدر میزان بیشتری از تقاضا و ترافیک پستی جامعه جذب شود، هزینه متوسط تولید کاهش می یابد و قادر خواهد بود قیمت های کمتری از مشتریان در یافت کند.
بررسی کشش قیمتی نشان داده است که پست در ردیف کالاهای کم کشش قرار دارد. یعنی افزایش قیمت، درآمد تولیدکننده را افزایش می دهد، این بررسی ها همچنین نشان می دهد که کشش درآمد پست۱.۷ می باشد. بدین معنی که یک درصد رشد اقتصادی کشور، به ۷/۱ درصد رشد درآمد پست منجر می گردد و در واقع فعالیت پستی با رشد اقتصادی بیشتر رشد کرده و سهم بزرگتری از اقتصاد را بدست می آورد.
اگر یک کالا یا خدمت برای تولید سایر کالاها و خدمات بکار گرفته شود یک نهاده تولید محسوب می شود و افزایش تولید آن می تواند تولید سایر کالاها را افزایش دهد. زیرا تنگنای تولید از بین رفته و سبب افزایش کل تولیدات و در نتیجه رشد اقتصادی می شود. یکی از ابزارهای شناسایی ماهیت فعالیت ها، محاسبه ارتباطات پیشین و پسین این فعالیت ها است. هرچه ارتباط پیشین یک فعالیت بیشتر باشد نشان می دهد که این فعالیت به عنوان کالای سرمایه ای یا واسطه ای برای تولید این کالا یا خدمت نیاز به سایر فعالیت های اقتصادی است. کالاهای صنعتی چنین ماهیتی دارند.
محاسبات انجام شده در مورد پست (برای سال ۸۲ ) نشان می دهد که پست با یک ضریب بالای پیشین برابر ۸۸/۰ و ضریب پسین ۴۷/۰ در زمره کالاها و خدمات واسطه ای اولیه برای تولید سایر کالاها مورد استفاده قرار می گیرد. این محاسبات نشان می دهد که فعالیت پست همانند آموزش عمومی در کشور، یک فعالیت زیر بنایی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی محسوب می شود.
بخش پستی در سراسر جهان بر حسب درآمدها و هزینه ها با کسری بودجه به کار خود ادامه می دهد. البته میزان زیان با توجه به درجه توسعه یافتگی کشورها متفاوت است. در حالیکه عملیات پستی در کشورهای پیشرفته تقریباً در نقطه سر به سر است. کشورهای با درآمد متوسط زیان هنگفتی را متحمل می شوند که از نظر عملکرد ۱۰ برابر بدتر از

INLINE  منابع پایان نامه ارشد دربارهاعاده دادرسی، اعتبار امر مختوم، تجدیدنظرخواهی، دیوان عالی کشور

دیدگاهتان را بنویسید